O Marce

Scion jest to marka która produkuje samochody pod skrzydłami Toyoty "Toyota Motor Company" od 2003 roku. Pod tą nieco dziwaczną nazwą kryje się druga marka stworzona przez Toyotę z myślą o USA. Pierwszy był Lexus oferujący luksusowe, ale mało ekscytujące samochody dla bogatych. Po 15 latach przyszedł czas na zaspokojenie potrzeb młodych i dynamicznych Amerykanów. To z myślą o nich stworzono markę Scion.

Przed pojawieniem się Sciona, Toyota poniosła porażkę wprowadzając na rynek właśnie amerykański projekt pod nazwą "Toyota Project Genesis". Program ten miał na celu zachęcić młodych ludzi do kupowania takich modeli jak Celica, MR2 Spyder i Echo. Jak się jednak okazało plan nie wypalił i Toyota nie zanotowała spodziewanych się wcześniej zysków. Porażka nie zniechęciła jednak władz firmy do spróbowania po raz drugi i tak 27 marca 2002 roku na New York Auto Show przedstawił swój pierwszy koncept pod nową nazwą Scion i noszącym poniższe logo.

 

Scion na rynku amerykańskim oferuje młodym ludziom następujące modele:

- xA Produkowany w latach 2004-2006. Dostępny jako 5-drzwiowy hatchback. Była to tak naprawdę Toyota ist przystosowana na rynek północnoamerykański. Modna sylwetka, przestronne wnętrze (w sam raz na deskę surfingową) oraz tak pożądane gadżety (np. przezroczysty schowek w desce rozdzielczej). Do napędu użyto czterocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 1,5 litra. Moc przenoszona była na koła przednie poprzez 5-biegową manualną bądź 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Został zastąpiony przez model xD.

- xB jest jednym z pierwszych modeli obok Sciona xA które zostały wprowadzone na amerykański rynek pod nową magiczną nazwą Scion. Jest to zasadniczo zamerykanizowana wersja Toyoty z rynku japońskiego bB która została przedstawiona w Japonii w lipcu 1999r. Japońskie bB było sukcesem na tamtejszym rynku i po dwóch latach zostało odświeżone. xB zostało zmodyfikowane na potrzeby amerykanów, czyli zostało powiększone, rzecz jasna kierownica została przełożona na lewą stronę, no i podobnie jak xA został zmodyfikowany pod względem bezpieczeństwa, standardu emisji spalin itd. Scion xB podobnie jak xA jest wyposażony w silnik 1.5 vvt-i (1NZ-FE) o mocy 108KM. xB doczekał się 2-giej generacji która obecnie jest sprzedawana na amerykańskim rynku

 

- xD To efektowne miejskie wozidełko zbudowane zostało na platformie podłogowej Yarisa i zastępuje model xA. Jak przystało na modne auto dla młodych jankesów, oferuje kompletne wyposażenie, począwszy od 16-calowych felg, poprzez pełną elektrykę, skończywszy na wysokiej klasy sprzęcie audio. Moc 160 Watt powinna zaspokoić audiofilskie wymagania wybrednych Amerykanów. W parze z bogatym wyposażeniem powinny iść także przyzwoite osiągi. W przypadku Sciona xD tak właśnie jest, bowiem seryjna jednostka napędowa o pojemności 1,8 litra legitymuje się pokaźną w tej klasie aut mocą wynoszącą 125 koni mechanicznych, co przy niewielkich rozmiarach auta z pewnością usatysfakcjonuje niejednego amatora sportowych wrażeń. Wspomniany wcześniej silnik 1,8 VVT-i będzie sprzęgnięty, do wyboru: z 5-biegową skrzynią manualną lub też 4-stopniowym automatem, co na amerykańskie realia zdaje się być optymalnym rozwiązaniem. W 2013 roku auto przeszło niewielki facelifting. Dzięki temu xD dostanie dodatkową opcję dwukolorowego lakieru na nadwoziu. Klienci będą mogli wybrać wariant Black Sand Pearl/Magnetic Gray Metallic lub Classic Silver Metallic/Sparkling Sea Metallic

- tC Scion tC bazuje na płycie podłogowej europejskiej Toyoty Avensis. Był pierwszym, zupełnie nowym projektem w rodzinie Sciona. Niedawne zakończenie produkcji Toyoty Celici zostawił dziurę w sportowym dziale Toyoty. Gdy tC stał się dostępny w salonach w czerwcu 2004r. natychmiast stała sie hitem.

Sylwetka auta jest zgrabna (auto powstało na platformie Avensis) ale detale jakby zapożyczone. Przednie reflektory przywodzą na myśl BMW serii 5 i zapewne nie jest to przypadek. Wlot powietrza do chłodnicy kojarzy sie z Subaru. Tył natomiast przypomina nieco model Hyundaia - Tiburon który jest bardzo popularny za oceanem. Dzięki dużemu silnikowi auto ma dobre osiągi. Ciekawym pomysłem jest brak opcji wyposażeniowych - wszystko (łącznie z klimatyzacją i zestawem audio) jest w cenie auta - dopłaty wymaga jedynie automatyczna skrzynia biegów

- iQ to najmniejszy model Sciona produkowany od 2012 roku. Mierzy zaledwie 3m i potrafi kręcić się w kółko na placu wielkości materaca typu king-size. Napędza go silnik o pojemności 1,3 litra co pozwala na dosyć dynamiczną jazdę po mieście i i niskie zużycie paliwa na poziomie 6l.

- FR-S to najmłodsze i najmocniejsze dziecko Sciona produkowane od 2013 roku na rynek amerykański. Jest to również pierwszy model sciona z napędem na tylną oś. To nic innego jak Toyota GT86 i subaru BRZ tyle że na rynek USA. Od seryjnej Toyoty tak naprawdę odróżnia go tylko znaczek na masce i klapie bagażnika oraz troszkę inne wypełnienie kierunkowskazów i lamp z tyłu, związane z amerykańskimi przepisami. Najlepsze w tym aucie jest jednak to co jest pod maską, zupełnie nowy, wolnossący, lubiący wysokie obroty boxer o czterech cylindrach i pojemności dwóch litrów. W silniku zastosowano między innymi system D-4S, w którym Toyota łączy bezpośredni wtrysk paliwa z wtryskiem wielopunktowym. Motor przy siedmiu tysiącach obrotów na minutę rozwija okrągłe 200 KM, a tylko czterysta obrotów niżej osiąga maksymalny moment obrotowy 205 Nm.

Copyright © 2017 Crimer. All Right Reserve.